AKHLAK : untuk apa ?
Akhlak dari segi bahasa : berasal daripada
perkataan 'khulq' yang
bererti perilaku, perangai atau tabiat. Maksud ni terkandung dalam
kata-kata Aisyah berkaitan akhlak Rasulullah saw yang bermaksud :"Akhlaknya
(Rasulullah) adalah al-Quran." Akhlak Rasulullah yang dimaksudkan di dalam
kata-kata di atas ialah kepercayaan, keyakinan, pegangan, sikap dan tingkah
laku Rasulullah saw yang semuanya merupakan pelaksanaan ajaran al-Quran.
وَإِنَّكَلَعَلَىٰخُلُقٍعَظِيمٍ
”dan
Sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung. “(QS Al-Qalam 68: 4).
Akhlak dari segi
istilah : Menurut Imam al-Ghazali,
عِبَارَةٌعَنْ هَيْئَةٍ
فِى النَّفْسِ رَاسِخَةٌ عَنْهَا تَصْدُرُ الْافْعَالُ بِسُهُوْلةٍ وَيُسْرِ مِنْ غَيْرِحَاجَةٍ
اِلٰى فِكْرٍ وَرُؤْيَةٍ
"Akhlak ialah suatu sifat yang
tertanam dalam jiwa yang daripadanya timbul perbuatan-perbuatan dengan mudah
tanpa memerlukan pertimbangan terlebih dahulu."
Sedangkan
menurut Ibnu Maskawih,
حَالٌ لِلنَّفْسِ
دَاعِيَةٌ لَهَا اِلٰى اَفْعَالِهَا مِنْ غَيْرِ فِكْرٍ وَلَا رُوِيَةٍ
"Akhlak ialah keadaan jiwa
seseorang yang mendorong untuk melakukan perbuatan-perbuatan tanpa pertimbangan
akal fikiran terlebih dahulu."
Dalam Islam, akhlak
bersumber dari dua sumber yang utama iaitu al-Quran dan al-Sunnah. Ini
ditegaskan oleh Rasulullah saw dalam sepotong hadith yang bermaksud
: "Sesungguhnya aku diutuskan hanya semata-mata untuk menyempurnakan
akhlak yang mulia."
Allah swt telah memuji Rasulullah kerana
akhlaknya yang baik seperti yang terdapat dalam al-Quran, firman Allah swt yang
bermaksud : "Sesungguhnya engkau seorang memiliki peribadi yang agung
(mulia)."
Dari definisi tersebut
dapat kita fahami bahawa akhlak merupakan suatu perlakuan yang tetap sifatnya
di dalam jiwa seseorang yang tidak memerlukan daya pemikiran di dalam melakukan
sesuatu tindakan.
Akhlak
merupakan garis pemisah antara yang berakhlak dengan orang yang tidak
berakhlak. Akhlak juga merupakan roh Islam yang mana agama tanpa akhlak samalah
seperti jasad yang tidak bernyawa. Oleh itu salah satu misi yang dibawa oleh
Rasulullah saw ialah membina kembali akhlak manusia yang telah runtuh sejak
zaman para nabi yang terdahulu ekoran penyembahan berhala oleh pengikutnya yang
telah menyeleweng.
Hal ini juga berlaku
pada zaman jahiliyyah yang mana akhlak manusia telah runtuh berpunca daripada
mewarisi perangai umat yang terdahulu dengan tradisi meminum arak, membuang
anak, membunuh, melakukan kezaliman sesuka hati, menindas, suka memulau kaum
yang rendah martabatnya dan sebagainya. Dengan itu mereka sebenarnya tidak
berakhlak dan tidak ada bezanya dengan manusia yang tidak beragama.
Akhlak juga
merupakan nilai yang menjamin keselamatan daripada api neraka. Islam
menganggap mereka yang tidak berakhlak tempatnya dia dalam neraka. Umpamanya
seseorang itu melakukan maksiat, menderhaka kepada ibu bapa, melakukan
kezaliman dan sebagainya, sudah pasti Allah akan menolak mereka daripada
menjadi ahli syurga.
Selain itu, akhlak juga merupakan
ciri-ciri kelebihan di antara manusia kerana ianya lambang kesempurnaan
iman, ketinggian taqwa dan kealiman seseorang manusia yang berakal. Dalam hal
ini Rasulullah saw bersabda yang bermaksud : "Orang yang sempurna
imannya ialah mereka yang paling baik akhlaknya."
Kekalnya sesuatu ummah
juga karena kukuhnya akhlak dan begitulah juga runtuhnya sesuatu ummah itu
kerana lemahnya akhlaknya. Hakikat kenyataan di atas dijelaskan dalam
kisah-kisah sejarah dan tamadun manusia melalui al-Quran seperti kisah kaum
Lut, Samud, kaum nabi Ibrahim, Bani Israel dan lain-lain. Ummah yang berakhlak
tinggi dan sentiasa berada di bawah keredhaan dan perlindungan Allah ialah
ummah yang seperti di Madinah pada zaman Rasulullah saw.
Ketiadaan
akhlak yang baik pada diri individu atau masyarakat akan menyebabkan
berlaku pelbagaikrisis dalaman dan luaran seperti krisis nilai diri,
keruntuhan rumahtangga, masyarakat belia yang mundur dan boleh membawa kepada
kehancuran sesebuah negara. Presiden Perancis ketika memerintah Perancis dulu
pernah berkata : "Kekalahan Perancis di tangan tentera Jerman
disebabkan tenteranya runtuh moral dan akhlak."
Pencerminan diri
seseorang sering digambarkan melalui tingkah laku atau akhlak yang ditunjukkan.
Malahan akhlak merupakan perhiasan diri bagi seseorang sebagaimana aqidah
merupakan tunjang agama, syariat merupakan cabang dan rantingnya manakala
akhlak adalah yang mewarnai seperti bunga-bungaan yang menyerikan hiasan pokok
tersebut.
Akhlak tidak dapat dibeli atau dinilai
dengan wang ringgit Ia wujud di dalam diri seseorang hasil daripada didikan
kedua ibu bapa atau penjaga serta pengaruh dari masyarakat sekeliling mereka.
Jika sejak kecil kita didedahkan dengan akhlak yang mulia, maka secara tidak
langsung ia akan mempengaruhi tingkah laku dalam kehidupan sehari-hari
hinggalah seterusnya.
Proses pembentukan
sesebuah masyarakat adalah sama seperti membina sebuah bangunan. Kalau dalam
pembinaan bangunan, asasnya disiapkan terlebih dahulu, begitu juga dengan
membentuk masyarakat mesti dimulakan dengan pembinaan asasnya terlebih dahulu.
Jika kukuh asas yang dibina maka tegaklah masyarakat itu. Jika lemah maka
robohlah apa-apa sahaja yang dibina di atasnya.
Akhlak sangatlah
penting kerana merupakan asas yang dilakukan oleh Rasulullah saw ketika
memulakan pembentukan masyarakat Islam. Sheikh Mohamad Abu Zahrah dalam
kitabnya Tanzim al-Islam Li al-Mujtama' menyatakan bahawa budi pekerti
atau moral yang mulia adalah satu-satunya asas yang paling kuat untuk
melahirkan manusia yang berhati bersih, ikhlas dalam hidup, amanah dalam tugas,
cinta kepada kebaikan dan benci kepada kejahatan.
0 komentar:
Post a Comment
Terimakasih anda telah berkomentar di halaman ini, kami akan mempertimbangkan komentar anda untuk kemajuan blog ini.